Kruipergroep

Leren

kruipersOnder het motto van kruipen, klimmen, lopen, vallen en weer opstaan, beweegt je kindje zich doorheen een wereld van trekdiertjes, loopfietsjes, klimrekjes en glijbaantjes. Kortom een wereld die uitdagend en boeiend genoeg is om te exploreren en om hun zelfstandigheid te bevorderen.

Hun spel wordt creatiever, een kookpotje is niet enkel om te koken maar kan plots veranderen in een hoed. Hun motoriek wordt alsmaar fijner. Het kleinste pluisje op de grond wordt plots opgemerkt.

De taalontwikkeling komt op de voorgrond. Van geknutselde brabbelwoordjes evolueren ze naar zinnige woorden om hun bedoeling uit te drukken. Liedjes met gebaren fascineren het kind.

Het kindje wordt zich meer bewust van zichzelf. Het kind zal leren uiting geven aan zijn/haar gedachten dmv taal en zal er zichzelf door gaan zien als een apart individu. Emotioneel ervaren ze hun gevoelens voor het eerst bewust, maar kunnen ze nog geen onderscheid maken tussen boos, bang en blij. Ze zijn nog te klein om met deze emoties om te gaan. Dit kan ook zorgen voor frustraties bij het kind, als we hem of haar nog niet goed kunnen begrijpen. Uw kindje zal in deze fase veel liefde, aanmoediging en steun nodig hebben.

De leefruimte wordt ingericht in functie van deze ontwikkeling van de kindjes. Zo zijn er groot motorische spullen (zoals een glijbaantje, buggy’s, fietsjes), taalstimulerende activiteiten (boekjes lezen, voorlezen, prentendoos, liedjes zingen), fijn motorische activiteiten (kliederen met verf, tekenen met wasco’s, leren eten en drinken), sociale en fantasierijke activiteiten (samen zingen, dansen, met de popjes spelen en in het keukentje eten maken).   In deze groep leren de kindjes ook zelf te eten. Waar ze in de babygroep eten kregen, moeten ze nu zelf de handen uit de mouwen steken. Het is een hele uitdaging voor het kindje, het vereist een grote spierbeheersing en oog-hand-coördinatie. In het begin is het een smeerboel, het eten lijkt speelmateriaal. Wat ook een verschil met het eten in de babygroep is, is dat het eten niet meer standaard gemixt aangeboden wordt. Het eten wordt versneden, wat maakt dat het eerder brokjes zijn ipv puree. De maaltijden zijn meer gelijkend op volwassenmaaltijden. Zo leren we hen de overgang maken van babyvoeding naar gewone voeding. Dit vraagt de stimulatie van kauw- en bijtvaardigheden en het aanmaken van speeksel.